Visions..

I så många år har min syn varit en självklarhet. Jag har inte behövt att varken kisa eller använda billiga läsglasögon. Och så Poff. Förvisso har jag nu bara dokumenterad tillfällig långsynthet och ser fortfarande allt det vackra som finns på långt håll. Det har varit mig så givet att kunna se perfekt att jag inte riktigt uppskattat det förrän nu när jag måste anstränga mig. Tog långt tid innan jag riktigt kunde acceptera det och min ålderskris ännu längre. Men nu hänger glasögonen med vart jag än skall och jag har plockat ngr vuxenpoäng på resan. 
När jag tänker på syn , tänker jag också på hur vi ser vilka vi ha i vår närhet. Och hur vi väljer att tolka våra visioner. Nu menar jag inte vackra vyer utomhus utan mänskliga vyer. Hur vi ser på varandra. 
 
Inte tillräckligt bra, tänker jag och menar såklart inte att vi behöver läsglasögon för att lösa det problemet. Om du väljer att på riktigt titta på en person, så kommer du häpnas över hur mkt man kan lära sig. Dvs de dem säger är inte alltid vad det låter. Det är så sjukt intressant med retorik & kroppsspråk. Vi kan främst lära oss att respektera varandra bättre genom att läsa av människors känslor och tillstånd. Om de inte kan det själva. 
 
Jag pendlar mellan för stort ansvarstagande till att låta folk brutalt klara sig själva. Efter att jag läst av dynamiken. Den sistnämnda uppgiften skiter sig emellanåt, då jag fort är fööör blödig. 
 
Nu tänker jag att man skulle kunna tillämpa ett form av smart seende även på sociala medier. Jag blir oerhört facinerad över hur ofta det verktyget saknas. Dvs det reflekterande seendet. Synen är inte ensam i detta såklart utan måste förlita sig på din tanke. Och just den kombon, vill jag vädja om. 
 
Ännu viktigare just på nätet , då texten inte är kopplad till ett känslouttryck i ett ansikte eller en blick. 
Älskar debatter, älskar olika åsikter, älskar flödet mellan respektfyllda oliktänkande människor. Däremot blir det inte mkt över till dem som kort och gott tror att de äger ensamrätten till sin tanke och som med ointelligens delar med sig i tron att kunna förändra. 
 
Funkar inte så.